„Das Jahr der Studentenunruhen fand ohne mich statt“, so resümiert der deutsche Fotograf, Bildjournalist und Sammler Robert Lebeck (1929–2014) in den „Erinnerungen eines Fotoreporters“ seine Erfahrung des Jahres 1968: „Als in Paris die Barrikaden brannten, arbeitete ich in Florida an einer Serie über zwei ermordete Studentinnen; während Studenten vor dem Springer-Hochhaus demonstrierten, fotografierte ich die Taufe von Hildegard Knefs Kind; und als die Russen in Prag einmarschierten, begleitete ich gerade den Papst nach Bogotá.“ Bei genauerer Betrachtung der Kontaktbogen, Fotoabzüge sowie Reportagen von Robert Lebeck, die in eben diesem epochemachenden Jahr für den „Stern“, eine der damals auflagenstärksten Illustrierten Deutschlands, entstanden sind und in dieser Ausstellung erstmals umfassend präsentiert werden, zeigt sich allerdings, wie sehr sich entgegen der Einschätzung des Fotografen die gesellschaftlichen Veränderungen in seinen pointierten Aufnahmen spiegeln. In der Ausstellung „Robert Lebeck. 1968“ werden – fünfzig Jahre später – die im mythisierenden Rückblick bislang nicht immer wahrnehmbaren roten Fäden des Jahres zwischen Aufbruch, Protest, Beharren und Scheitern anhand beispielhafter Fotografie-Serien sichtbar, die Robert Lebeck in New York, Bogotá, Kassel, Belfast oder Wolfsburg erstellt hat. “The year of the student protests took place without me.”In his autobiography, the German photojournalist and collector Robert Lebeck (1929 – 2014) described how he experienced the year 1968: “When the barricades were burning in Paris, I was working in Florida on a series about two murdered students; when students began protesting in front of the Springer Building, I was photographing the christening of Hildegard Knef’s baby; and when Russian troops marched into Prague, I was accompanying the pope’s visit to Bogotá.” A closer examination of the contact sheets, prints and reportages made by Robert Lebeck during this epoch-making year on behalf of “Stern,” one of Germany’s highest-circulation magazines at that time, reveal the extent to which his incisive photographs, despite his own assessment, truly reflect the changes in society that were going on at that time. Upheaval, protest, perseverance and failure: In “Robert Lebeck. 1968”, the leitmotifs of that year that are not always visible in the mythicizing retrospective view are made tangible in exemplary photographic series taken in places like New York, Bogotá, Kassel, Belfast or Wolfsburg. Many of the exhibited photos – which is part of their special attractivity - have never been published and are completely unknown. Whether dealing with “Divorced Women,” Rudi Dutschke in Prague, Robert F. Kennedy’s funeral or Joseph Beuys at the documenta, concentrated contemporary history encounters bold photo reportages and photographic art in Robert Lebeck’s works.
04. Mar 2018 - 00:00
Hollerplatz 1
Wolfsburg
38440
Deutschland

Aktueller Termin von "Kunstmuseum Wolfsburg"

Robert Lebeck.1968

04. Mar 2018 - 00:00 – 23. Sep 2018 - 00:00
Kunstmuseum Wolfsburg

„Das Jahr der Studentenunruhen fand ohne mich statt“, so resümiert der deutsche Fotograf, Bildjournalist und Sammler Robert Lebeck (1929–2014) in den „Erinnerungen eines Fotoreporters“ seine Erfahrung des Jahres 1968: „Als in Paris die Barrikaden brannten, arbeitete ich in Florida an einer Serie über zwei ermordete Studentinnen; während Studenten vor dem Springer-Hochhaus demonstrierten, fotografierte ich die Taufe von Hildegard Knefs Kind; und als die Russen in Prag einmarschierten, begleitete ich gerade den Papst nach Bogotá.“

Bei genauerer Betrachtung der Kontaktbogen, Fotoabzüge sowie Reportagen von Robert Lebeck, die in eben diesem epochemachenden Jahr für den „Stern“, eine der damals auflagenstärksten Illustrierten Deutschlands, entstanden sind und in dieser Ausstellung erstmals umfassend präsentiert werden, zeigt sich allerdings, wie sehr sich entgegen der Einschätzung des Fotografen die gesellschaftlichen Veränderungen in seinen pointierten Aufnahmen spiegeln. In der Ausstellung „Robert Lebeck. 1968“ werden – fünfzig Jahre später – die im mythisierenden Rückblick bislang nicht immer wahrnehmbaren roten Fäden des Jahres zwischen Aufbruch, Protest, Beharren und Scheitern anhand beispielhafter Fotografie-Serien sichtbar, die Robert Lebeck in New York, Bogotá, Kassel, Belfast oder Wolfsburg erstellt hat.

“The year of the student protests took place without me.”In his autobiography, the German photojournalist and collector Robert Lebeck (1929 – 2014) described how he experienced the year 1968: “When the barricades were burning in Paris, I was working in Florida on a series about two murdered students; when students began protesting in front of the Springer Building, I was photographing the christening of Hildegard Knef’s baby; and when Russian troops marched into Prague, I was accompanying the pope’s visit to Bogotá.”

A closer examination of the contact sheets, prints and reportages made by Robert Lebeck during this epoch-making year on behalf of “Stern,” one of Germany’s highest-circulation magazines at that time, reveal the extent to which his incisive photographs, despite his own assessment, truly reflect the changes in society that were going on at that time. Upheaval, protest, perseverance and failure: In “Robert Lebeck. 1968”, the leitmotifs of that year that are not always visible in the mythicizing retrospective view are made tangible in exemplary photographic series taken in places like New York, Bogotá, Kassel, Belfast or Wolfsburg. Many of the exhibited photos – which is part of their special attractivity - have never been published and are completely unknown. Whether dealing with “Divorced Women,” Rudi Dutschke in Prague, Robert F. Kennedy’s funeral or Joseph Beuys at the documenta, concentrated contemporary history encounters bold photo reportages and photographic art in Robert Lebeck’s works.

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